Orientatie week - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Britt Delbressine - WaarBenJij.nu Orientatie week - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Britt Delbressine - WaarBenJij.nu

Orientatie week

Door: Britt Delbressine

Blijf op de hoogte en volg Britt

11 Januari 2014 | Verenigde Staten, New York

Haa,

allereerst bedankt voor alle lieve berichtjes! Heel leuk om te lezen. 6 dagen geleden ben ik aangekomen in de VS en er is al ontzettend veel gebeurd.

Maandagnacht tegen 03:30u zijn we vertrokken richting Schiphol. Ik kon die nacht niet echt slapen en heb wat uurtjes met Tommie op de bank gelegen. Eenmaal aangekomen op Schiphol bleek dat we een uur vertraging hadden. Al snel kwamen ook de andere 3 meiden aan en heb ik m’n koffer ingecheckt. 22,8 kg.. Pfieuw (ik mocht 23 kg meenemen).
Daarna ergens rustig met pap & mam wat gaan drinken en nog wat rondgelopen op het vliegveld. Al snel kwamen we weer bij elkaar bij de douane waar ik afscheid moest nemen van pap en mam. Dit was natuurlijk niet zo leuk maar ook dit hoort erbij. Bij de Gate aangekomen werden er wat vragen gesteld (wat ik ging doen, waar ik dit ging doen, hoeveel kids, had ik de juiste papieren enz). Toen bleek dat we nog een uur vertraging hadden, dan is het wel fijn dat je met meerdere reist en niet steeds alleen hoeft te wachten. De vlucht zelf was niets bijzonders, tegenover de reis naar Australië stelde deze 8,5 uurtjes niet veel voor. Ik heb een paar series gekeken en wat dutjes gedaan. Aangekomen bij de Douane van Newark werd het wat spannender. Ook hier werden dezelfde vragen gesteld en gelukkig was alles in orde. Ook onze koffers waren allemaal mee gereisd (nog zo’n pfieuw momentje) en na een telefoontje werden we opgehaald door een Shuttle bus.
Van de ‘snow blizzards, van een paar dagen geleden was weinig te zien. Hier en daar lag een hoopje sneeuw langs de weg maar dat was het dan ook. De weg vanaf het vliegveld naar het hotel was erg indrukwekkend. We zagen al snel de skyline van New York opdoemen wat bevestigde dat we toch echt in de VS waren.
Ons hotel (The New Yorker) lag midden in de stad langs een van de vele drukke straten. Binnen kregen we informatie van InterExchange (de Au Pair organisatie van de VS) en nadat we onze spullen in de hotelkamer (alleen al het uitzicht vanuit m’n hotelkamer was geweldig) hadden gedropt zijn we wat gaan eten bij ‘Wendy’s, een van de vele fastfoodketens (vergelijkbaar met MacDonalds). Daarna zijn we de stad ingegaan, richting Times Square. Ruby (een van de NL Au Pairs waarmee ik heb gereisd) was al eens in NY geweest en wist precies hoe we moesten lopen. Times Square is hét culturele centrum van Manhattan en was nog indrukwekkender dan ik dacht. Het was inmiddels donker maar door de vele lichtgevende billboards, de een nog groter dan de ander, leek het net alsof het midden op de dag was. Na vele foto’s geschoten te hebben, waaronder ook met verschillende Mascottes zoals Woody van Toy Story, en een bezoekje aan de M&M store, zijn we doorgelopen naar Rockefeller Center waar de grootste en mooiste kerstboom stond die ik ooit heb gezien. De volgende dag zouden ze hem weghalen dus we hadden geluk dat we er vandaag heen zijn gelopen. Omdat de jetlag erin begon te hakken zijn we terug gelopen naar ons hotel. Bij binnenkomst op mijn kamer zag ik dat er een flinke bos bloemen voor me bezorgd was, van mijn hostfamily. Super lief. Even later arriveerde ook mijn kamergenoot, een meisje uit Brazilië. Haar Engels was niet echt denderend dus echt veel contact was er niet.

De volgende ochtend begon meteen onze eerste oriëntatiedag. Na een ontbijt hadden we eerst een voorstelronde. We waren met 33 meiden en 3 jongens van over de hele wereld (niet alleen uit Europa maar ook uit Oekraïne, Siberië, Rusland, Mexico enz).Daarna werden we overladen met allemaal weetjes met betrekking tot de Amerikaanse cultuur en begon de workshop over ‘infants and toddlers’. Hoewel ik niet met deze leeftijdsgroepen ga werken, zullen sommige dingen toch van pas komen bij Nate. Na de workshop zouden we eigenlijk een walking tour door NY doen maar in verband met het weer (het was -15 graden!!) werd dit een dag opgeschoven. We besloten toen om naar de Bioscoop te gaan. Zodra we buiten kwamen was ik erg blij met mijn thermo legging en snowboots die ik nog snel had aangedaan. Vooral de wind was erg koud!

De tweede dag begon met informatie over rijden in de VS. Verschillende regels werden benoemd zoals bijvoorbeeld de maximum snelheid van 65 miles/h (104 km/u) en er werd verteld dat elke staat weer zijn andere regels heeft.. lekker handig. Van rijden gingen we over naar de workshop over Young and School-age children. De leeftijd van mijn kids.
Omdat de temperatuur vandaag wat hoger lag (-6 graden) kregen we vandaag de walking tour door NY, begeleid door een gids. Vanuit het hotel gingen we met de metro naar Central Park. Helaas hadden we maar tijd om een stukje van het beroemde park te bekijken. Toen langs het New York Plaza (bekend uit de film Home Alone), de Apple Store en vele andere beroemde winkels naar de Trump Tower waar we in de hal even zijn gaan opwarmen. Toen verder gelopen langs de St. Thomas Church naar de St. Patrick church die momenteel gerenoveerd wordt. Hier zijn we ook even binnen gaan opwarmen. Toen weer verder gelopen naar het Rockefeller Center waar onze guide ons vertelde over het ontstaan van het gebouw en de beroemde beschildering in de hal. Na een stuk pizza liepen we verder richting Times Square en na een kort bezoekje van Madame Tussauds zijn we langs het gebouw van de New York Times terug gelopen naar ons hotel. Erg indrukwekkend allemaal.

De derde en inmiddels laatste oriëntatiedag stond in het teken van EHBO. Ze begonnen hier weer met EHBO bij baby’s en eindigden bij EHBO bij tieners. We oefenden met speciale poppen wat hilarische scènes opleverde. Hierna kreeg iedereen persoonlijk te horen hoe hij/zij naar de hostfamily zou reizen. Sommige moesten namelijk nog een paar uur vliegen of een ritje met de trein. Nadat ik afscheid had genomen van de andere meiden, werd ik door Kevin & Nate opgehaald met de auto. De moeder is maandag met klachten in het ziekenhuis terecht gekomen waar bleek dat een gedeelte van haar darmen gekanteld waren. Ze is toen met spoed geopereerd en ligt nog steeds in het ziekenhuis. Dit weekend komt ze hopelijk thuis en dan moet ze nog 2 weken rust houden.
Tijdens de rit naar New Jersey heeft Kevin me het een en ander verteld over het gezin, de routine enz. Nadat we de meiden hadden opgehaald, hebben we kennis gemaakt en heb ik cadeautjes uitgedeeld. De kids hebben me het huis en m’n kamer laten zien en we hebben nog wat gekletst. De kinderen reageerden allemaal erg goed op me en zijn heel leuk. Toen ik hielp met het naar bed brengen kreeg ik al meteen een knuffel van ze. Ik heb toen nog wat met Kevin gepraat en toen ben ik ook gaan slapen. Ik heb een hele leuke eigen kamer met tweepersoons bed en genoeg kasten en lades voor al m’n spullen. Naast mijn kamer heb ik een fijne badkamer.

We hadden afgesproken dat ik vrijdagochtend meteen mee zou lopen in de routine. Dus op tijd opgestaan, samen met de kids ontbeten en lunch gemaakt en hen geholpen met aankleden en tanden poetsen. Nate wordt elke ochtend opgehaald en naar school gebracht. Eve loopt altijd met 2 andere meiden naar school en ik liep vandaag samen met Kevin met Mia naar school een paar straten hiervandaan. De buurt is echt Amerikaans. Elk huis heeft een grote oprijlaan, bijna iedereen heeft een basketbalnet tegen het huis, je ziet de ene Amerikaanse vlag na de andere en het stikt van de gele schoolbussen. Just like the movies :) Het was inmiddels begonnen met sneeuwen dus ik was blij toen we weer in huis waren waar Kevin me nog het een en ander heeft laten zien en heeft uitgelegd. Het huis is redelijk oud en de apparatuur vrij ouderwets. Zo hebben ze nog een wasmachine waar je de was bovenin stopt en de droger leek ook uit de middeleeuwen te komen. Toen ik vroeg naar de strijkplank en -ijzer, werd ik raar aangekeken. Ze hebben alleen een strijkijzer maar ze strijken nooit en als er al eens iets gestreken moet worden dan laten ze dit ophalen door een stomerij. Toen ik zei dat ik bijna alles strijk, werd ik nog vreemder aangekeken. Zo waren er nog wat kleine verschillen waar ik nog even aan moet wennen. Het water in de wc bijvoorbeeld staat heel hoog. Dit was me al opgevallen in het hotel en ik dacht dat daar iets mis was maar ook hier in New Jersey is dit het geval. Alles plonst dus lekker! Het water uit de kraan, waarvan ze zeggen dat het heel gezond is, ruikt heel erg naar chloor. En alles hier is super groot, zo hebben ze een pot smeerboter van 2,7 kg!!

Na de uitleg is Kevin naar Suzanne in het ziekenhuis gegaan en ik ben m’n spullen gaan uitpakken. ’s Middags hebben we Mia weer opgehaald (dit keer met de auto) en hebben we gewacht op Eve en Nate. Toen we thuis aankwamen stond er opeens een strijkplank in de garage die de opa en oma hadden gebracht. Kevin had hen blijkbaar verteld over ons gesprek waarop zij me een plank zijn gaan halen, super leuk! Na een snack heb ik met Nate zijn programma doorgelopen (dit doet hij elke dag) en heb ik gekookt. Kevin ging toen weer naar het ziekenhuis en Eve had een verjaardagsfeestje dus ik was een paar uur met Nate en Mia alleen. We hebben wat spelletjes gespeeld en beneden in de speelkamer rondgehangen.

Op dit moment is het zaterdagmiddag en vandaag heb ik veel tijd met de kids doorgebracht. Ze zijn nu naar de opa & oma en Kevin is weer naar het ziekenhuis dus ik heb even wat tijd voor mezelf. Het heeft vandaag vrijwel de hele dag geregend dus de sneeuw is weggetrokken.

De eerste indruk is heel goed. Het is wel allemaal even vreemd vooral omdat Suzanne in het ziekenhuis ligt en je merkt wel dat Kevin niet echt gewend is om er alleen voor te staan. De kids gaan er heel goed mee om en als dadelijk Suzanne weer thuis en hersteld is, zal de routine er wat meer inkomen.
Ik heb vanochtend al een telefoontje gehad van mijn ‘Local Coördinator’ en morgenavond heb ik mijn eerste ‘cluster meeting’ waarbij ik andere Au Pairs van hier uit de buurt leer kennen. Daarover meer in mijn volgende blog!

Liefs, Britt


  • 11 Januari 2014 - 23:35

    Jos:

    Britt, klinkt good allemaol:) zurg der allein veur datse neet supersized weurs mit die monsterverpakkinge van dao he. Amuseer dich n gaef ze mae get hollesse lesse dao;)

  • 11 Januari 2014 - 23:55

    Maartje:

    Heej Brittos,

    Wauw wat een verhaal! New York, ik hoop er ook eens heen te gaan. Je foto vanuit het hotel zag er al indrukwekkend uit, maar met het hele verhaal er bij is het nog vetter!
    Super fijn dat de kinderen en Kevin zo aardig zijn! Erg lief van die strijkplank! Hoop dat Suzanne snel opknapt :)
    Stiekem ben ik benieuwd naar het waterpijl van de wc, haha! Echt iets voor jou ;) We moeten snel een Skype date plannen, maar dat spreken we wel af via de app.
    Have fun!

    xx

  • 12 Januari 2014 - 00:20

    Karin:

    Hoi Britt,
    Fijn om te lezen hoe het is gegaan alhoewel we dit al wisten van ons skype gisteren. Ik mis de foto's en ben hier erg nieuwsgierig naar!!!
    Gr Mam

  • 12 Januari 2014 - 01:57

    Salah:

    Hey Britt,

    wat een topverhaal! Keep them coming zou ik zeggen. Lijkt me inderdaad ook allemaal indrukwekkend. Als je toch verzoekjes aanneemt wat betreft foto's, dan zou ik die smeerboter van 2,7 KG weleens willen zien;)! Uiteraard zijn alle andere foto's ook welkom. Fijn om te lezen dat het allemaal bevalt.

    Heel veel plezier en we blijven je volgen.

    Groet,

    Salah

  • 12 Januari 2014 - 04:04

    Mieke:

    Hoi Britt,

    Leuk om je eerste verslag te lezen en ben blij dat de reis en kennismaking goed is gegaan.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Groetjes Mieke.

  • 12 Januari 2014 - 09:42

    Dunja & Bart:

    Hee Brittos!

    Zo te zien heb je een goede start gehad! Superleuk om te lezen! Veel plezier de komende tijd en we skypen snel!

    Liefs, Dunja en Bart

  • 12 Januari 2014 - 10:29

    Wim Ringens:

    Britt, heel fijn om dit te lezen. Veel enthousiasme bespeur ik. Geweldig al deze ervaringen. Veel succes. Ik blijf je verslagen lezen.

  • 12 Januari 2014 - 13:23

    Ria:

    Hey Britt
    Geweldig, om nu al te kunnen lezen hoe je start in de USA is verlopen!! Vindt het leuk om je te volgen, en hoop dat je er een mooie tijd mag doorbrengen.
    Gr Ria

  • 12 Januari 2014 - 21:14

    Laura:

    Hey meid,

    Wat fijn om te horen dat het je goed bevalt! Super leuk dat je al hebt kennis gemaakt met New York, heeeeel herkenbaar allemaal!!!
    Hopelijk gaan de temperaturen snel een beetje stijgen zodat je geen thermo kleding meer aan hoeft ;)

    We kijken uit naar je volgende verslag.

    X Laura & Micky

  • 13 Januari 2014 - 10:19

    Jan Heijligers:

    Hoi britt
    Ook wij volgen deze film en ik vindt hem nog mooier dan
    boer zoekt vrouw
    Geniet van dit avontuur in Amerika
    en heel veel groetjes vanuit Noord Limburg
    Opa en Gerry

  • 13 Januari 2014 - 19:31

    JanDe.:

    Britt.
    Ik heb de foto's bekeken van NY, maar ik zie nergens sneeuw???
    Is je host-mem al uit het ziekenhuis?
    De groeten ook van Gerda.
    JanDe.

  • 14 Januari 2014 - 19:11

    Suzanne En Paul:

    Fijn Britt dat het gezin je bevalt is toch een fijn gevoel! Hopelijk ben je snel gewend aan alles. Groetjes

  • 14 Januari 2014 - 19:12

    Astrid Westhovens:

    Hoi Britt,

    Fijn om te horen dat je al een beetje gewend bent,en super leuk om je verslagen te lezen.
    Ik vind het heel dapper wat je doet.
    Maak er maar een mooie tijd van.

    xxx Astrid .

  • 04 Februari 2014 - 21:35

    Gerry Jaspers:

    Hoi Britt. Hoe staat het met jou, ben je al gewend .Is Mevr.thuis? Ik zou graag wat van je horen. Liefs, ook van opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Britt

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 695
Totaal aantal bezoekers 5705

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 05 Januari 2015

Au Pair in New Jersey

Landen bezocht: